Tuesday, October 4, 2016

Saya CucuCicit Kayan Kenyah

Rindunya nak ber sharing dengan uolls semua.Dah baca tittle tak?

Saya cucucicit Kayan Kenyah!

Uolls tahu ke bangsa Kayan  dan Kenyah ini? Sebenarnya Kak Megg pun tak berapa pasti asal usul keturunan Kak Megg ini. Apa yang pasti ayah Kak Megg dari Klang, keturunan Melayu Bugis dan bonda Kak Megg dari Sibu,Sarawak berbangsa ulu Kayan + Kenyah.So Kak Megg anak rojak campuran Malaysian Made.

Yeaahhh! pasal itu la figure dan skin Kak Megg tak nampak totally malay kan..hehehe perasaan jap. ( ada aku kesah!) Gurau je..jangan la sentap.


Nak cerita lebih-lebih tak pandai nanti merosakkan pula fakta sejarah keturunan Kayan Kenyah ini.Apa yang pasti bangsa ulu ini lawa-lawa dan putih-putih tau..cer tengok dalam google..betul tak?


Kaum Kenyah ini salah satu kaum besar orang asli ( bumiputera) yang mendiami di kawasan pendalaman daerah Baram dan Belaga di Sarawak serta di Kalimantan, Indonesia. Dan seperti yang diceritakan oleh bonda Kak Megg kami dari Kalimantan,Indonesia. Jika uolls nak tanya lebih2 tentang bangsa kenyah Kak Megg akan bendera putih..hehehhe

Begitu juga tentang bangsa Kayan. Itu pun kurang arif..jangan marah le..Kak Megg tak sempat nak interview lebih-lebih nenek tau.

Cuma yang Kak Megg dapat korek rahsia keturunan Kak Megg ini bukan dari golongan biasa-biasa, kami golongan 'orang ada-ada" taraf tinggi dari biasa dan dengar cerita dulu masa muda nenek Kak Megg kalau nak turun tak boleh jejak kaki ditanah dan akan diusung guna tandu ala-ala tuan putri..yalah orang 'ada-ada' kan..tu yang pasti..

Dan satu lagi kelebihan kami dan maybe perlu dijaga ialah "mulut" ni..huhuhu. Kami tak boleh 'menyumpah" orang atau cakap yang bukan-bukan sebab 'mulut masin" katanya.Tapi ada kebenarannya sebab dah ada banyak peristiwa yang berlaku akibat 'terlepas cakap".

Oleh itu nenek dan arwah atuk PESAN sangat-sangat utk jaga mulut ini.Jangan marah dan terlepas kata pada orang walaupun kita marah sangat pada mereka.

So berhati-hati dalam ucapan bila marah dan sentiasa beringat! terutamanya Kak Megg instint pun kuat sangat tau! Bahaya tul..tak mau cakap lebih-lebih nanti kena marah dengan bonda dan nenek.

Okay la Kak Megg nak share photo dengan nenek masa datang holiday kat rumah bonda di Melaka masa cuti raya AidilAdha aritu. Nanti cer lihat raut wajah kami terutamanya wajah nenek dan bonda.Wajah Kak Megg dah tak asli Kayan Kenyah sebab mix dengan Melayu Bugis..anak pulak campur Jawa sebab hubby Kak Megg keturunan Melayu + Jawa..ambik kau! the rojak of Megg's family.






                           
                                                     
           Nenek kesayangan Kak Megg





Bersama anak dan sepupu ( Bangsa Kayan+Kenyah+Iban )






        4 generasi " Cucu Cicit Kayan Kenyah "














Love myFamily, myRoots..Sampai Syurga



No comments:

Post a Comment